En parlør til cykelverdenen

Sommeren er over os og i Frankrig køres der cykelløb for fulde gardiner. Tour de France er det cykelløb, der samler flest mennesker. Ikke bare folk, der går op i cyklingen som sport, men også alle dem, for hvem lyden af Rolf, Ritter og Leth, de franske landeveje og de veltrimmede mænd er en del af sommeren. Touren samler alle uanset hvor meget man generelt ved om cykling.
På bloggen Velorina.dk blev der skrevet en guide til at forstå cykelsproget, når man følger med som seer. Det indlæg kan læses her, og jeg vil nu tillade mig at lave en videreudbygning af den, som kan bruges, når man skal prøve at forstå hvad ens cykelnørdede motionist-ven taler om, når vedkommende har været ude at træne.


  • Aluminium: Et brugt materiale til cykelstel. Det er efterhånden ved at blive overtaget af kulfiber, der er både lettere og stivere, men da aluminium er billigere og mere holdbart, ses det stadig på mange billigere cykler. 
  • Bagerstop: Du bruger en masse energi, når du kører på cykel. Derfor er det udbredt - nok mest blandt motionister - at holde bagerstop undervejs på din træningstur, for at spise noget lækkert bagværk og få en kop kaffe (der selvfølgelig skal være sort). Personligt er jeg mere til is end kage, så jeg holder selvfølgelig mest af et "isstop". 
  • Carbon/kulfiber: Et andet brugt materiale til cykelstel. Det er det letteste og stiveste materiale, og derfor også meget behageligt at køre på. Carbon er dog mindre holdbart. I moderne tider er alle de professionelles cykler lavet af carbon. Jeg har både en cykel med alu og en med carbon og jeg synes virkelig, der er stor forskel. 
  • Dårlige ben: Når du virkelig ikke kan få dine ben til at fungere. Det føles lidt som om de er faldet af eller at du bare ikke kan træde nogen watt.
  • Gode ben: Når tingene ruller, du kan træde igennem og det føles som om du kunne blive ved for evigt.
  • Hometrainer: Et redskab til at træne indendøre. Mest brugt om vinteren eller i dårligt vejr. Der findes forskellige slags, hvor du fikserer baghjulet så du kan dreje rundt i pedalerne med modstand. Du kan således træne på din egen cykel indendøre. Der findes også "ruller", hvor du kører på cyklen ovenpå de her 'rør', der følger med cyklen, når hjulene drejer rundt. Disse ses også som hjælp til opvarmning inden løb. 
  • Intervaller: Når du kører skiftevis med høj og lav intensitet. Meget effektiv måde at forbedre sig på. Man kan både køre korte spurtintervaller. Eks 20/40, hvor du spurter 20 sek og restituerer i 40 sek. Man kan køre bakkeintervaller, hvor man spurter op ad bakkerne. Man kan køre lange intervaller, hvor man træder alt hvad man kan over et længere tidsrum. Der findes mange forskellige måder at gøre det på. Det er sjovt og det er hårdt. 
  • KOM/QOM: En Strava-term. Det er navnet for, at du ligger nr 1 i et segment. Det står for hhv. king of mountain og queen of mountain.
  • Kort/kort: Navnet på dit outfit, når du kører med en cykeljersey med korte ærmer samt cykelshorts, der går til over knæene. Perfekt til at få en flot tanline
  • Licensrytter: Licens er de "rigtige" konkurrencer, modsat motionsløbene, hvor alle er velkomne også uden at være medlem af en klub. Når du kører licens indgår du i et større regnestykke med forskellige klasser alt afhængig af niveau og du får point for din placering i et givent løb. 
  • Motionsrytter: Motionsløbene er tilegnet alle. Typisk er der mange forskellige længder - gerne fra omkring 25 km til 100+ km. Der er ikke tale om egentlig konkurrence, men der bliver dog ofte kørt rigtig stærkt i motionsløbene.  
  • Segmenter: Kortere vejstykker, bakker, bjerge, sprinter, rundgange og lignende, der er udmålt via eks Strava. Når du kører et vejstykke, hvor der ligger et segment, udmåles din tid ud fra dine GPS-data og det plottes ind i Strava. Her kan du således se din tid sammenlignet med andre. Det er både en god måde at se sine egne fremskridt, men også en sjov måde at tjekke hvor man ligger sammenlignet med andre. Jeg ligger eks. altid godt til, når det går opad og knap så godt til, når det går nedad. 
  • Strava: Et socialt medie for træningsnørder (indenfor løb, svøm og selvfølgelig cykling). Her deler man sine træningsture og kan få en masse god inspiration til ruter og programmer. Man har følgere og kan følge folk, ligesom man kender det fra så mange andre sociale netværk.Det er en virkelig god måde at følge med i sin egen udvikling og træning. Sitet bliver både brugt af alm motionister og professionelle, men jeg vil vove påstå, at det generelt er de mere seriøse typer, der benytter sig af det. 
  • Watt: enheden for energi pr tid. I cykelsporten brugt til at beskrive, hvor meget energi du overfører til pedalerne pr sekund. Det fortæller således både, hvor meget du kan ligge i pedalerne, men også om din energioptimering - det er klart, at du gerne vil have så meget af den brugte energi ud i pedalerne og ned i vejen. Det er klart, at jo større du er, des mere energi kan du lægge, men samtidig har du også mere at flytte rundt på. For at tage højde for dette snakker man tit om watt/kg. 

Kommentarer

Populære indlæg fra denne blog

Hindbærsnitteløbet - en vlog

Mexibowl ala Maja

Min humus - og den hemmelige ingrediens