Vegetariske efterårslinser

Linser er en af de fødevarer, som jeg nyder allermest. Jeg synes det er en herlig spise, og linser i alle former og farver gør bare noget godt for mine smagsløg og min mave. De giver god energi og mætter godt. Desuden passer linserne enormt godt ind i #majamad og akkompagneres ofte af varmende og velsmagende krydderier. Jeg fornemmer ofte, at mange står med en pose linser og ønsker at afprøve dem, men ikke helt ved, hvordan de skal gribes an. Skal de stå i blød? Hvor længe skal de koge? Hvilken type skal man bruge?
Mit bedste råd er at bruge dem som om man vil lave risotto. Altså "fodre" dem med vand undervejs i kogeprocessen og vente på at linserne har suget vandet til sig før man tilsætter mere. Nogle typer af linser koger meget ud (heriblandt røde splitlinser), mens nogen i højere grad bevarer deres form (her kan nævnes belugalinser og bjerglinser). Her kommer opskriften på en af mine go-to linseretter, hvor der er benyttet bjerglinser.

Ingredienser:
Til 2-3 personer
  • 150 g bjerglinser
  • En halv pakke Seitan
  • Broccoli
  • Rødløg
  • Squash
  • Persillerødder
  • Svampe
  • Pesto
  • Spidskommen, oregano, paprika, chili, salt og peber
  • Rugbrød
  • Peanuts
  • En god, fast ost - evt Vesterhavsost fra Thise
  • Spinat og tomat
Start med at hakke grøntsager i mundrette bidder og smid det i en gryde med vand til de er dækkede. Lad det koge op og tilføj krydderier samt linser. Lad det småkoge under låg til linserne er møre - gerne længere - til vandet er kogt væk. Linserne er kogt efter ca 30 min og skal ikke blødes op inden. Retten bliver dog kun bedre, hvis det får lov at simre længe, men pas på, at det ikke koger tørt.
Ca. 5 minutter inden skæres seitan i skiver og varmes i retten.
Desuden ristes rugbrøddet let og osten skæres i i tynde skiver.
Server med frisk spinat, tomatskiver, ost, rugbrød og nødder.


Kommentarer

Populære indlæg fra denne blog

Hindbærsnitteløbet - en vlog

Mexibowl ala Maja

Min humus - og den hemmelige ingrediens